10/22/11

KENAPA AKU MISKIN?


nota hati: gambar sekadar hiasan

Seringkali org2 yg mempunyai harta yg krg bertanyakan soalan ni pd diri… bkn semua, tapi kebanyakannya… bukan selalu tetapi kdg2.. bukan merintih tp hairan….so, di sini penulis highlihtkan soalan balas balik kat diri kita andai soalan di atas berlegar dlm fikiran…

  • Kalau Allah bg aq kaya, mungkinkah aq pandai berjimat cermat spt skrg?, sedangkan syaitan setiap detik memujuk kita berboros dengan apa yg ada & mampukah kita tidak mengendahkan pujukan si syaitan itu..?
  • Kalau Allah kurniakan kemewahan pd aq, mungkinkah aq dpt merasa dan menyelami kesusahan org lain…? Sedangkan syaitan sntiasa hasut kita agar tidak pedulikan kesusahan org dan bermewah dgn harta yg ada sendirian & mampukah kita menepis hasutan si syaitan itu?..
  • Kalau Allah limpahkan aq dgn harta yg bergunung ganang, mungkinkah aq tetap bersederhana dan berjalan di bumi Allah ini dgn penuh keinsafan? Sedang syaitan sering Sogokkan kita agar bersikap bongkak dan sombong & mampukah kita mengabaikan Sogokan si syaitan itu?
  • Kalau Allah hadiahkan aq dgn wang berjuta, mungkinkah aq ingat pd yg tiada dan menghulurkan bantuan seadanya.. berkongsi kesenangan bersama si papa?.. sedang syaitan bisikkan ke telinga dgn hasutan jahatnya agar tidak pedulikan si miskin yg hanya tahu meminta tetapi tidak pandai berusaha & mampukah kita berlagak tidak mendengar bisikan jahat si syaitan itu?
  • Kalau Allah berikan kita emas dan berlian dgn banyaknya, mungkinkah kita ingat utk membayar zakat dan memberi sedekah,? sedang syaitan sentiasa memujuk kita dengan bola kata yg hina agar kita simpan semuanya itu hanya utk diri dan keluarga kita shj dan mampukah kita untuk tidak termakan dengan pujukan hina si syaitan itu?

Kalau semua soalan di atas kita masih ragu2 dgn jawapannya, maka bersyukurlah kita dgn apa yg Allah berikan pada kita buat masa sekarang.. sebab syaitan menyesatkan kita tidak kira masa.. syaitan memujuk kita ke arah kejahatan tidak mengira tempat..dan mampukah kita melawan segala hasutan jahat musuh kita itu?...ingatlah, kekayaan di dunia tidak menjamin kedamaian di sana… kemewahan di sini belum dapat membantu kita di alam yg kekal nanti andai kita tidak pandai memanfaatkannya ke jalan yg Allah redhai.. miskin bukan beerti kita hanya tahu meminta… susah bukan bermakna kita malas berusaha.. tetapi itu ujian dari Yang Maha Mengetahui.. Pencipta kita yang tahu segalanya di sebalik apa yg Dia rancangkan utk hambaNya… sekuat mana pun kita berusaha, andai Allah ingin uji kita dengan kemiskinan jua, kita tidak punya kuasa untuk menidakkan kehendakNya.. kerana Dia punya rancangan terbaik buat kita… andai kita tidak mewah dengan harta, usah bimbang tetapi berusahalah sehabis daya agar kita mewah dengan amal dan cukup bekalan utk ke sana.. alam abadi yg kekal selamanya… namun andai kita diberikan ujian olehnya dengan kemewahan berlipat ganda, jgn jadikan ianya sbg satu beban ataupun keseronokan semata, tetapi belanjalah di jalan Allah dan ingatlah yg serba kekurangan, hulurkan bantuan seikhlasnya agar nanti kita tidak dihukum kerana kelalaian kita dengan harta2 tersebut tetapi disayangi Allah kerana ikhlas berkongsi hanya kerana Yang Maha Memberi.. Allah Maha Penyayang dan Dia tidak akan datangkan ujian yang hambaNya tidak mampu untuk menanggung..segala ujian yang hadir dalam hidup kita semuanya Allah tahu bhw kita mampu untuk memikulnya… penulis bukan arif berbicara dan tahu segala hal yg berkait dengan agama, tetapi ilmu yg ada setitik Cuma ini dan sedikit pengetahuan yang Allah anugerahkan ini diharap dapat menyedarkan dan memberi kesedaran kepada diri penulis sendiri dan sesiapa jua yang membaca..

Nota hati: berusaha kita menuju redha Allah dan jangan terleka kita mencari kebahagiaan dunia yang sementara ini shg kita lupa bhw semakin hr ajal kita semakin mendekati bukannya semakin menjauhi… maaf andai ada kekhilafan dalam n3 ini, kerna penulis hanya manusia biasa yang tidak sempurna & tidak lepas dr kesilapan… smg kita dpt sama2 berpesan kearah kebaikan dan mencegah diri dr segala kejahatan..

No comments:

Post a Comment