10/4/10

andai pilihan tidak direstu....

cuba kalian bayangkan andai pilihan (pasangan hidup) kalian tidak menepati ciri2 idaman ibu dan ayah anda...sekaligus tidak mendapat restu mereka andai kalian tetap jua memilih insan yang tidak disukai oleh org tua anda.... lebih parah sekiranya mereka telah punya pilihan lain buat anda yg mana mereka rasakan adlh yg trbaik utk anda dan mampu membahagiakan anda.. sedih bukan..... pernah aku terfikir kiranya aku ditempat mereka yg mempunyai ibu dan ayah yg cerewet dalam soal pemilihan menantu, msti payah bukan....ya aku tahu dan sedar, mereka memang inginkan yg terbaik utk anak mrk dan ramai yg mengakui pilihan ibu dan ayah merupakan pilihan yg terbaik...tp, tidak terfikirkah mrk kadangkala mereka juga pernah membuat silap dalam perhitungan...

maafkan saya wahai kaum ibu dan ayah di luar sana...bukan niat nk mendidik kalian yg lebih tua dr saya apatahlagi cuba utk bersikap tidak menghormati kalian..tidak sama sekali...cuma saya hanya menyuarakan pendapat, dan andai saya silap maafkan saya...tidak terlintas sedikitpun di hati saya utk membuat kalian kecil hati dgn pendapat yg saya suarakan...maafkan saya wahai semua kaum ibu dan ayah di luar sana...

berbalik kpd persoalan diatas, andai kalian tergolong dlm golongan yg aq sebutkan sblm ini, aku harap kalian tabahkan hati dan cuba berbincang dgn ibu dan ayah anda dr hati ke hati. kalau kalian sudah punya pilihan hati...terus terang sahaja dan mohon pada mereka agar pilihan anda direstui...kiranya masih lg mrk tidak bisa menerima pilihan anda...redhalah...terimalah pilihan mrk dan mohon pada Yang Esa agar diberi kekuatan utk menerima pilihan ibu dan ayah anda krn yg pnting dlm kehidupan berumahtangga pada pndapat aku bukanlah hanya cinta semata tp restu dr ibu dan ayah jua menjamin kebahagiaan kalian kelak..INSYAALLAH... namun, buat para ibu bapa, sesekali dengarlah kata hati permata hati anda krn yg akan melayari bahtera rumahtangga adlh anak anda dan sekiranya mrk tidak bahagia, pasti hati si ibu dan ayah jua yg tidak tenteram... mmg diakui kalian hanya inginkan yg trbaik buat anak2 anda, tp, adakah anda dpt pastikan pilihan anda itu yg terbaik buat mrk...?sesungguhnya jodoh pertemuan semuanya di tangan Allah.kita sebagai manusia hanya mampu merancang..

sekali lg maaf buat semua andai tulisan aku tidak bisa diterima oleh kalian dgn hati yg terbuka, yg penting ini hanyalah pendapat aku, soal kalian boleh terima atau tidak, itu di luar bidang kemampuan aku...terima kasih..

aku bersyukur krn punya ayah dan ibu yg tidak cerewet dlm soal pemilihan menantu...janji ada pengetahuan agama dan ikhlas menerima anak2 mrk apa adanya....

6 comments:

  1. cik afaa..sy adlh org yg mrasa pahitnyer story 2..huhu..tp, jk org yg dpilih kite 2, kuarge xrsetu..trima kptusn itu sbaiknye adlh yg t'baik..perit yg drasakn 2 indah dkemudian hr..ibubapa lbh tahu ape yg t'baik unt ank2nyer..sbb i dh rs 2x fmly reject plhn ht..hkmah yg t'smbunyi hny Allah yg tahu..akhirnyer kite mmpu t'snyum n bsyukur sgt2 ke hadrat Ilahi...nk mmbina kbhgiaan, layari bhtera umhtngge dgn aman damai plukan pgrbann+restu dr fmly..jd, b'untunglah sape2 yg fmly xpnh reject 2 sbb xpenah rs pahit+sakit prasaan 2..

    ReplyDelete
  2. sori na tiha tk prnah thu story na ni...btw, u r correct....but s/time parents need to listen to their child also....hmmm...yg psti na beruntung krn dah dikurniakan hikmah di sebalik pahit yg na tanggung sblm ni.....6t dh da calon yg sesuai dgn pilihan na, umi n abah na...jgn lupa umum kt i ye...hehe

    ReplyDelete
  3. sori na tiha tk prnah thu story na ni...btw, u r correct....but s/time parents need to listen to their child also....hmmm...yg psti na beruntung krn dah dikurniakan hikmah di sebalik pahit yg na tanggung sblm ni.....6t dh da calon yg sesuai dgn pilihan na, umi n abah na...jgn lupa umum kt i ye...hehe

    ReplyDelete
  4. xslh mmbuat plhn..yg nk kawen kite..papepn pndgn ibubpa pn pntg..spy kite xslh wt plhn..xde yg slh lam bg pndpt kn?tiap org ade cr pmikirn t'sndr...hehe..papepn smg tiha ketemu plhn ht yg dpt mmbhgiakan ht tiha..hehe

    ReplyDelete
  5. alhamdullilah coz dpt parents yg memahami..

    ReplyDelete
  6. misna: betul tu na...terima kasih.AMIN

    KIEN: Alhamdulillah...sesungguhnya aku amat bersyukur padaNYA

    ReplyDelete